سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 

بهزاد نوری یک کارشناس منابع طبیعی در این زمینه گفت: برای افزایش عملکرد تنها نباید به افزایش سطح زیر کشت متوسل شد به جای توسعه زمین‌ها افزایش تولید در واحد سطح با رعایت اصول بهره‌وری را نیز می‌توان هدفگذاری کرد.
وی افزود: همچنین باید از منابع آبی سدها با توسعه به موقع شبکه‌های آبیاری و زهکشی در پائین دست سدها و دشت‌ها استفاده بهینه شود.
این کارشناس ادامه داد: توسعه دامداری صنعتی بسیار مطلوبتر از آن است تا اینکه با فشار مضاعف دام بر مراتع، پوشش گیاهی را از بین ببریم و زمینه تشدید فرسایش خاک را فراهم کنیم، ‌اکوسیستم مرتع را نابود کرده و حیات جانوری و انسانها را به ورطه فنا بکشانیم.
نوری افزود: از آنجایی که جنگل‌ها با تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش خلل و فرج خاک و افزایش نفوذپذیری خاک زمینه مناسبی برای بخش کشاورزی فراهم می‌کنند اشتغال پایدار ایجاد کرده برای حیات وحش مأمن و پناهگاه مناسبی بوده و زمین لغزش‌ها و رانش زمین را کنترل می کند بنابراین تمام برنامه‌ریزی‌ها باید برای جلوگیری از تخریب آن باشد.

*راهکار: آیا پرداختن به حفظ منابع طبیعی دغدغه اصلی مدیران وزارتخانه است؟

یک کارشناس آبخیزداری در این زمینه گفت: در شرایطی که منابع طبیعی کشور تحت مدیریت وزارت جهادکشاورزی است، آیا پرداختن به حفظ منابع طبیعی دغدغه اصلی مدیران وزارتخانه است؟ یا دغدغه آنها پاسخ‌گویی به نیازهای روزمره جامعه که به طور معمول مربوط به تأمین قوت روزانه مردم است، دراولویت کاری شان قرار دارد؟
ابراهیم مرادزاده افزود: اهمیت موضوعاتی که در منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست به آن پرداخته می‌شود بسیار فراتر از اغلب موضوعات مطرح در جامعه است اما پرداختن به آنها و اهتمام به تبیین جایگاه واقعی آنها کمتر مورد توجه قرار دارد! باورها بر این است که سود تجاری و بازاری کمتر این بخش ها نسبت به امور دیگر و دیر بازده بودن آنها عامل این بی مهری است.
وی افزود: در صورتی‌که اگر با نگاهی ژرف به چگونگی مدیریت بر این امور بپردازیم و اعتبار، اقتدار و توسعه پایدار کشور را هدفگذاری نمائیم و از خود و سودجویی فردگرایانه بپرهیزیم؛ به یقین بر این بحث اهتمام مضاعفی خواهیم داشت.
وی افزود:‌ وضع قوانین مجزا در گذشته و تجارب موفق دیگر جوامع، حکایت از تأیید اهمیت این موضوعات توسط گذشتگان، اندیشمندان و کشورهای توسعه یافته دارد. بدیهی است تغییرات ایجاد شده در شرایط طبیعی و تعداد جمعیت و افزایش نیازها، اهمیت این مباحث را صد چندان می‌نماید.


[ چهارشنبه 90/11/5 ] [ 8:48 صبح ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی