سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 

چندی پیش شش تشکل شناخته شده و فعال در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست کشور با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خواستار در دستور کار قرار گرفتن و تصویب طرح تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی توسط نمایندگان مجلس شدند.
این 6 تشکل که عبارتند از جامعه جنگلبانی کشور، انجمن مرتع‌داری ایران، انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، انجمن آبخیزداری ایران انجمن علمی جنگل و انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران در نامه خود با اشاره به وضعیت نابسامان حوزه منابع طبیعی، محیط زیست تولید و حفاظت آب در کشور و منفی بودن بیلان کار این سه حوزه مرتبط باهم، از عدم توجه نمایندگان مجلس به درخواست پیشین تشکل‌های منابع طبیعی و زیست محیطی در این خصوص گلایه کرده‌اند.
این تشکل‌ها با تأکید بر تکالیف برنامه پنجم برای تجمیع بخش‌های مختلف و چابک سازی بخش اجرایی کشور خواسته‌اند که با تشکیل وزارتخانه جدید محیط زیست و منابع طبیعی جایگاه، ساختار و تشکیلات مناسبی جهت اعمال وظایف حاکمیتی دولت یعنی سیاست‌گذاری ها و برنامه‌ریزی و نظارت با هدف و مأموریت حفظ، احیا و توسعه محیط زیست، منابع طبیعی و منابع آب کشور ایجاد شود.

اما به نظر کارشناسان وجود دو دستگاه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت منابع طبیعی و یک دستگاه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست، مطلوبترین و مناسب ترین تشکیلات برای این امور است.
جهادکشاورزی وظایف بسیار گسترده در بخش تأمین نیازهای اساسی کشور چون پروتئین، دام، طیور، شیلات، زنبور، زراعت محصولات استراتژیک (گندم، برنج و حبوبات و غلات و ...) گیاهان دارویی و صنعتی و زینتی و... دارد که استقلال آن از منابع طبیعی را الزام آور می‌سازد تا افزایش تولید در واحد سطح با رعایت اصول بهره‌وری را سیاستگذاری و پیگیری نماید.
منابع طبیعی نیز سیاست‌های خود را در راستای حفاظت، ارتقای کیفیت توسعه و احیاء جنگل هاو مراتع و توسعه و بهینه‌سازی فعالیت‌های آبخیزداری، کنترل سیل، فرسایش و رسوب و استعدادیابی و ممیزی اراضی و ... پیش خواهد برد.
سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر سایر دستگاه ها، مراقبت می‌کند تا وزارتخانه های جهادکشاورزی و منابع طبیعی، برنامه‌ها را به گونه‌ای هدفگذاری و راهبردی کنند که سلامت جامعه و توسعه پایدار کشور تضمین شود ضمن آنکه با همگرایی توان این سه دستگاه و حمایت از سیاست‌های توسعه پایدار و سلامت جامعه، می‌توان بسیاری از فشارهای غیر علمی و نامناسب را تعدیل و تغییر جهت داد.


[ چهارشنبه 90/11/5 ] [ 8:48 صبح ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی