سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 

 

 

مانه وسملقان

استان خراسان شمالی به عنوان دروازه ورودی مشهد الرضا از سمت شمال کشور ، همه ساله پذیرای خیل گسترده ای از زائران و مسافران آقا علی ابن موسی الرضا(ع) از سراسر کشور می باشد ، بالطبع شهرستان مانه و سملقانبه عنوان مسیر ورودی استان با توجه به استعدادهای فراوان خود در زمینه منابع طبیعی و اماکن گردشگری نقش تاثیر گذاری در عرصه گردشگری و جذب زائران ومسافران وافزایش ماندگاری ایشان در سطح استان خواهد داشت . از سویی این شهرستان با تقدیم 317 شهید گرانقدر ،‌767 جانباز و 24 آزادهجایگاه ویژه ای را در سطح استان به خود اختصاص داده است  ، از طرف دیگر شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی با وجود عرصه ها و 82000 هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم زیر کشت  و همچنین منابع آبی سرشار همچون رودخانه هایی چون رودخانه درکش ، رودخانه شیرآباد ، رودخانه اترک و ... و وجود سد مخزنی شیرین دره با ظرفیت مخزن 5/91 میلیون متر مکعب و احداث      مجتمع گلخانه ای 700 هکتاری در بخش مانه جایگاه ویژه ای در سطح استان به خود اختصاص داده است ؛ این شهرستان همچنین با فراهم آوردن زیر ساختهایی صنعتی نظیر احداث و تجهیز شهرک صنعتی آشخانه و ناحیه صنعتی مهمانک ، زمینه های مناسب برای فعالیت تلاشگران در عرصه صنعت را فراهم آورده است و امید است که با تکمیل کارخانه در دست ساخت سیمان سمنگان ، کارخانه خانه های پیش ساخته ، توسعه کارخانه ریسندگی فاطمی و ... و از سوی دیگر حمایت و تشویق سرمایه گذاران جهت ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و وابسته به محصولات کشاورزی از جمله مجتمع کشت و صنعت زیتون با 900 نفر ایجاد اشتغال جایگاه مناسبی در زمینه صنعت در سطح استان را به خود اختصاص داده و از این رهگذر امکانات و شرایط مناسب را برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان این شهرستان را فراهم آورد. و انشاءا... در سایه الطاف حق تعالی و تحت رهبری مقام عظمای ولایت حضرت آیت ا... خامنه ای (‌مدظله العالی )‌ با کار و تلاش مضاعف زمینه توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر شهرستان را فراهم آوریم .

  
 
1-    وسعت و حدود شهرستان :
           شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه با وسعتی حدوداً 6000   کیلومتر مربع     ( 4/5978) در فاصله 45 کیلومتری غرب بجنورد و در منتهی الیه مرز استان خراسان شمالی با استان گلستان (‌شهرستانهای  مراه تپه و کلاله )واقع شده است . حدودات اربعه آن از شمال به بخش راز و جرگلان ، از غرب به شهرستانهای مراه تپه و کلاله ، از شمالی غرب به کشور ترکمنستان (‌8 کیلومتر مرز مشترک)، از جنوب به شهرستانهای جاجرم و گرمه و از شرق به بخش مرکزی شهرستان بجنورد محدود است .
 
2- تاریخچه تاسیس و تقسیمات کشوری :
 
          شهرستان مانه و سملقان پس از ابلاغ تصویب نامه هیات محترم دولت در تاریخ 6/6/80 با معرفی اولین فرماندار خود رسما از بخش به شهرستان ارتقاء یافته است .
          این شهرستان از بدو تاسیس متشکل از سه بخش مرکزی به مرکزیت شهر آشخانه ، بخش مانه به مرکزیت پیش قلعه و بخش سملقان به مرکزیت قاضی بوده است . همچنین با توجه به تصویب نامه هیات دولت از آغاز دارای شش دهستان بوده است که عبارتند از :
- بخش مرکزی : دهستان حومه و دهستان جیرانسو
- بخش مانه : دهستان اترک و دهستان شیرین سو
- بخش سملقان : دهستان قاضی و دهستان آلمه
لازم به ذکر است که پس از ارتقاء‌بخش مانه و سملقان به شهرستان اقدامات لازم برای ارتقاء مراکز بخشهای مانه و سملقان به شهر صورت پذیرفته و هر دو شهر قاضی و پیش قلعه به فاصله اندکی از هم در سال 1384 با تاسیس شهرداری در آنها در تقسیمات کشوری به عنوان شهر شناخته شده اند .
همچنین شایان توجه است که شهرستان مانه و سملقان براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن دارای 171 پارچه روستا و آبادی می باشد که از مجموعه این تعداد 146 پارچه روستا دارای سکنه و 25 آبادی نیز خالی از سکنه می باشند .
 شهرستان مانه و سملقان نگین سبز انگشتری استان خراسان شمالی و قطب کشاورزی و دامداری این استان می باشد . اقلیم شهرستان در بخش مرکزی و سملقان از نوع آب و هوای سرد و نیمه خشک و در بخش مانه آب و هوا معتدل ترمی شود. میزان بارندگی در طول یک سال زراعی 310 میلیمتر و پراکندگی آن نامناسب است. میزان درجه حرارت بین 18- و 45+ درجه متغیربوده و متوسط دمای شهرستان 5/15 درجه می باشد.
  اراضی زیر کشت در این شهرستان بالغ بر 82000 هکتار است که از این میزان سهم اراضی زراعی آبی 37000 هکتار و اراضی زراعی دیم 45000 هکتار  می باشد . محصولات زراعی و باغی کشت شده در این شهرستان 54 نوع بوده که از این میزان تعداد 29 نوع آن زراعی و 25 نوع دیگر باغی می باشد . محصولات عمده زراعی کشت شده دراین شهرستان انواع غلات آبی و دیم ، حبوبات آبی و دیم ، دانه های روغنی ، پنبه ، برنج ، صیفی جات و ....بوده که سطح زیر کشت ، میزان تولید در واحد سطح و مجموع تولید سال جاری این محصولات به شرح جدول مقابل آورده شده است .

 


[ سه شنبه 90/10/20 ] [ 12:16 عصر ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی