سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 
امام خمینی(ره): منابع طبیعی تجدیدشونده یکی از سرمایه‌های حیاتی این مملکت به شمار می‌رود.
 
مقام معظم رهبری: پیام من به همه مردم عزیز ایران این است که درختکاری، ایجاد فضای سبز، حفاظت از محیط زیست، حفظ جنگل‌ها و دیگر منابع حیاتی کشور را یک وظیفه اسلامی، انقلابی، وجدانی و انسانی به حساب آورند.
حفظ منابع طبیعی یک مسئله تجملاتی نیست، یک مسئله درجه دو نیست، بلکه یک مسئله حیاتی است و از الویت‌های توسعه پایدار است. توسعه یافتگی پایدار هر کشوری به توسعه یافتن منابع در اختیار است که یکی از منابع مهم در اختیار ما، جنگل‌ها و مراتع است.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی: حفاظت از منابع طبیعی به استناد ادله اربعه ضروری است، استفاده بهینه از منابع طبیعی باعث مبارزه با فقر است، باعث ایجاد اشتغال است، باعث خودکفایی و روی پا ایستادن و دم از استقلال همه جانبه زدن است.
 
آیت‌الله نوری همدانی: خداوند متعال یک امانتی داده به هر ملتی، آن هم منابع طبیعی و مراتع، معادن، جنگل‌ها، نیزارها، دریاها، این‌ها همه‌شان مال ملت است، مال همه است، در برابر این‌ها مسئولیت داریم، باید این منابع را حفظ و نگهداری کنیم و گسترش بدهیم.
 
آیت‌الله صافی گلپایگانی: مردم باید توجه کنند اصلاً تخریب جنگل حرام است و اگر کسی بخواهد برای استفاده‌های شخصی جنگل را تخریب کند و یا منابع طبیعی را به صورتی در آورد که مردم نتوانند از آن استفاده‌های صحیح بکنند مسئولیت دارد.
 
آیت‌الله موسوی اردبیلی: کار در منابع طبیعی، تلاش برای رسیدن به خودکفایی است.
 
آیت‌الله علوی گرگانی: مسئولیتی که به دوش شما است بسیار خطیر است زیرا شما مسئولان حفاظت از اموال الله برای خلق الله هستید.
حضرت رسول (ص) فرمود:کشاورزی و درختکاری کنید. به‌خدا قسم ‌آدمیزاد هیچ عملی حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن انجام نمی‌دهد.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:خداوند درخت را برای انسان آفرید، از اینرو او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر وقت عمر جهان به آخر رسیده، هرگاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود و در دست یکی از شما نهال درختی باشد چنانچه بقدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد و از فرصت باقیمانده استفاده نماید.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:به سبزه نگریستن بینائی را افزون می‌کند.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هرکس ساختمانی را بدون آنکه ظلم و ستمی در کار باشد بنا نماید و یا نهالی بکارد و درختی را غرس کند تا هر کجا بنده‌ای از بندگان خداوند مهربان از آن بهره‌مند شود خداوند اجر و ثواب به او عطا کند.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‌ای یا انسانی یاچرنده‌ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب شود.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر که درختی بکارد، هر بار که انسان یا یکی از مخلوقات خداوند از آن بخورد برای وی صدقه‌ای محسوب می‌شود.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر که درختی بنشاند خداوند تعالی به اندازه میوه‌ای که از آن درخت داده شود پاداش برای وی می‌نویسد.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر کس درختی بکارد و از آن حفاظت نماید تا ثمر دهد، خداوند به اندازه ثمره آن به وی پاداش خواهد داد.
حضرت رسول (ص) فرمود:هر که درختی غرس کند تا به ثمر برسد، خدا عوض آن در بهشت درختی برای او غرس می‌فرماید.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:مسلمان درختی نمی‌نشاند که از میوه آن، آدمی و چهارپا و مرغ بخورد جز آنکه تا روز قیامت برای او صدقه بشمار می‌آید.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:برای کشاورز و درختکار، در هر چه که به مردم و مرغان از میوه و زراعتش بدون اختیار برسد، پاداش است.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هر کس درخت خرما یا سدری را آب دهد گویا تشنه‌ای را سیراب کرده ‌است.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:درختان را آتش نزنید، آنها را با آب ویران نکنید، درختان میوه‌دار را قطع نکنید، مزرعه‌ها را نسوزانید.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:هرگاه رسول‌ خدا می‌خواست سپاهی را به جهاد گسیل دارد، سپاهیان را دعوت می‌کرد و آنان را نزد خویش می‌نشاند، سپس می‌فرمود: با نام و یاد خدا و در راه او بر آیین رسول خدا (ص) (به جهاد) روید . . . و درختی را قطع نکنید مگر آن که ناگزیر باشید.
 
حضرت رسول (ص) فرمود:ای علی برو و از طرف خداوند و پیامبر خدا (ص) بگو، نفرین خدا بر کسی که درخت سدر را قطع کند.
خداوند در قرآن در موارد زیادی به درخت و طبیعت اشاره کرده است. هنگامی که می خواهد قدرت خود و نظم آفرینش را یادآوری کند به طبیعت، درخت، آب، آسمان ها و . . . اشاره می کند(سوره زمر آیه 21، سوره نمل آیه 60 و . . . ). و یا هنگامی که می خواهد تسبیح و سجده اجزاء عالم در مقابل خویش را متذکر شود از درخت نام می برد (سوره الرحمن، آیه 6). همچنین گاهی اوقات نقش درختان و طبیعت را در زندگی انسان ها و نیز حیوانات متذکر می شود(سوره نحل آیه های 10 و 68 و سوره یس آیه 80). اما در کنار آن همواره در موارد متعدد بر مدیریت بهره برداری از این منابع تأکید و از اسراف و تبذیر بر حذر داشته است. اما نکته ای که در سوره حجر آیه 19 است موزون و متعادل آفریدن طبیعت و هستی است. در این آیه خداوند تأکید نموده که از هر چیز موزون و متعادل آفریده است. بر این اساس خلیفه خدا بر روی زمین-انسان- نیز اگر بصورت متعادل منابع را مدیریت نکند دچار خسران خواهد شد.
 
در ذیل سه آیه از قرآن کریم به صورت نمونه آمده است:
 
سوره انعام آیه 46: اوست خدایی که درختان خودرو و برافراشته و ناخودرو را آفرید . . . اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست نمی‌دارد.
 
سوره نحل آیه 10: اوست خدایی که آب را از آسمان فرو فرستاد که از آن بیاشامید و درختان پرورش دهید تا از میوه آن بهره مند شوید و به برگ آن حیوانات خود را بچرانید.
 
سوره حجر آیه 19:و زمین را بگسترانیدیم و در آن کوه های عظیم بر نهادیم و در آن از هر چیز، موزون و متعادل رویاندیم

[ سه شنبه 90/10/20 ] [ 1:35 عصر ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی